2009. február 18., szerda

A babahordozás és kultúrája

Attól félek, h túl hosszú lesz majd ez a hsz, mert rengeteg mondanivalóm van erről.

Van nekem egy 470 x 70 centis hordozókendőm. Jóformán csak képen láttam ilyensmit és nagyon kívántam. Férjem aztán hozott Pestről egyet, amikor Tibike 3 hós volt akkor érkezett és első látásra-próbára beleszerettem. Hamar rájöttem, h ahhoz, h kényelmes legyen el kell találni jól a kötést.
Egy idő után rájöttem, h a gyerek csak szerdánként van babakocsiban, amikor több időt töltünk a sétatáren a klubos anyuákkal és babákkal, egyébként: rendő rulez!

Túléletem a megjegyzéseket is. Szögezzük le, hogy ezek itt csak a leggyakrabban előfordulók! (és 99%-uk románul hangzik el)
-Vigyázzon, mert a gyerek meg fog fulladni! (a legtöbb útonjártó emiatt aggódik)
-Biztosan nem fog kiesni a gyerek?
-Ki akarja csavarni a lábát? Nem látja, h túl nagy terpeszben vannak a gyerek lábai?
-Miért tette pokrócba? Nincsen pénze egy _rendes_ kengurura? Használtan is lehet jókat kapni!
-Jajj, nagyon nehéz lehet, tönkre fogja így tenni a hátát, az a gyerek mehetne már gyalog is! (amióta nagyocska és a hátamon hordozom)
-Miért nem vesz egy rendes kengurut, azzal tudná elöl vinni a gyereket! (a csípő és hátonhordozás problémája)
-Nem lenne jobb magának is és a gyereknek is egy babakocsi?

És a hosszú, virág-mintás, rakott-rokolyás, öreg cigány asszony: "na véééégre maguk is kezdenek rájönni, hogy hogyan kényelmes hordozni a gyereket!"


Nos, ha a babakocsikra sok pénzt kiadtam volna, akkor nagyon bánnám!
Az elsőt egy unokatestvéremtől örököltük. Nagyon jó babakocsi volt: hatalmas kerekek, kénylmes-tágas a kisbabának, átfordítható kar, stbstb. Az egyedüli baja az volt, h mi a negyedik emeleten lakunk és még liftünk sincsen, de ha lenne is: nem fér be a hagyományos liftjeinkbe, csak összecsukva. A kocsi csomagtartójában dekkolt, azt tökéletesen kitöltötte...
Öt hós babával vágyni kezdtem egy könnyű-kicsi sportkocsira.
(Alig találtam egyképet,amin rajta van ez a kocsi, képzelhetitek mennyit használhattuk.)
Végül vettünk egyet Pesten, a bababörzén, ami tetszett. Ami nem jött be: bolygós kerekek, amik a kolozsvári járdákra nem valók, ez fix! Na de meg lehet szüntetni a kerekek bolygóságát, de a kolozsvári járdákra ez sem való, ez is fix! (Legalábbis a marasti negyedi járdákra ez tutti érvényes.)
A taszításához két kézre van szükség, egy sehogysem elég.
A gyerek benne vagy ordít, vagy ha odaadom a szopispokrócot, akkor tutti csendben van, de akkor bambul és hiába is beszélek hozzá, továbbra is bambul.
Szóval nekem nem jött be a babakocsi.

Aztán találtam rengeteg leírást, itt van ez az anyuka, akivel úgy tűnik egyezik a véleményünk. Ő összeszedte ide:

-hordozás előnyeit
-a babakocsi hátrányait
-a babahordozók fajtáit (Neki a mei tai nevű a kedvence, én itt hallgatok és nem tudk labdába rúgni, mert én egyedül csak a hosszú kendőt használtam. Ja: próbáltam még egy Carolino karikásat is, de már túl nagy volt Tibike hozzá. Azért az is NAGYON tetszett!)
-és a _rendes_ kengururól is szó van (meg még egy csomó mindenről)

És még rengeteg sok minden érdekességet ír ez a csaj, na!

Szóval a következő gyermekem lehet nem is tudja, h mi vár rá, de úgy be vagyok gyúlva, h alig várom, h varrjak egy mei tai típusú hordozót... Néztétek már, h mit művel ez Jutka? Hát nem kívánatos?

S még itt egy bónuszkép egy másfajta hordozásról:

9 megjegyzés :

Katóca írta...

Éljen a babahordozás, éljen a hordozókendő, éljen soká piciny családod! Fején találtad a szüget, szuperjó a hordozás. Hasonló megjegyzéseket én is kaptam, kedvencem egy néni volt, aki (miközben az ortopéd dokit vártuk csípőszűrés végett) szépen elmagyarázta, miért rossz ez a babának, a gerincének, csípőjének. Mire én szépen mosolyogva elmagyaráztam, totál tévedésben van. Doki közben a hátam mögött állt, s mikor befejeztem, annyi mondott nekem: Anyuka, már mindent elmondott helyettem, köszönöm!
Száz szónak is egy a vége, varrókörön varrjunk Mei Tai kendőt! Én is tervezem már, de lehet, én már a hétvégén megvarrom :P
Itt a minta: http://babahordozas.blog.hu/2009/01/14/keszits_kengurut_sajatkezuleg_1

reka írta...

Kata! Én is gonodltam már arra, h varrjunk mei tai-t a körön, csak azt nem tudom, h érdemes-e ennyire sietnem? Előbb kéne egy baba... Vagy a waldorf-bébi-babámat kössem fel s azt hordozzam benne? :-o

Másik: amikor a doktornénihez vittem a kendőben Tibikét akkor a dr.néni odafordult a asszisztens nénihez: "na látod! Afrikban és Ázsiában ezért nem létezik csípőficam!"

Névtelen írta...

Én akkor lettem szerelmes a hordozókendőkbe, amikor Babszem még pocaklakó volt. Be is szereztem egy cuccos kendőt, azzal a feltett szándékkal, hogy ha egy mód van rá, már a szülészetről is abban hozom haza a fiam. Persze ez esett... Aztán esett a hordozókendő használata is. Először is nem jött ki belőle a bölcső, túl rövid volt. Naaaagyon dühös voltam emiatt a gyártó-forgalmazó nőre, aki csak akkor árulta el, hogy ehhez a kötözéshez biza hosszabb kendő kell, amikor e-mailben jeleztem, hogy túl rövid nekem az L. Mindegy. Azon nyomban eltelt 6 hét, és egy annyira profi kis kengurut szereztünk, hogy a hordozót szinte el is felejtettem... Aztán előkerült ismét, amikor már nem bírtam elöl cipelni a 8 kilós fiamat. (A második kendő hosszabb, kölcsön kaptuk). Elég nehezen tanultam meg a háti kötözést - még te segítettél, köszkösz!!! -, ráadásul Babszem annyira nyüzsi baba volt, hogy szinte lehetetlen volt elvégezni a műveletet. S közben ismét beszereztünk egy másik hordozót, hátit, amibe gyorsabban bele lehet tenni a babát, hátra kanyarítod, s kész, lehet indulni. Persze nagyon nehéz volt kényelmeset találni ebben a műfajban, a fapadosoknak a vállpántja vág, sőt, ennek a cuccosabbnak is, ha túl hosszú ideig van a vállamon a 12 kilós, téli gúnyás gyermekemmel...
Na, de hátha a tesónál majd beválik s hordozókendő! ;)

Névtelen írta...

Még annyit, hogy Muresan Márta doktornő (http://alaptare.home.ro/) is nagyon ajánlotta, ő a Continuum Concept elméletre és erre a könyvre (http://www.continuum-concept.org/book.html) hivatkozott ennek kapcsán... S így a cigányné megjegyzése is pont idevág. ;)

Névtelen írta...

A miénket is Jutka fogja varrni!!!!! Egyszerűen nagyon szép lesz, majd megmutizom Neked!!!!
Alig várom, kb. még két hét!

réka írta...

Jó dolog a hordozás, és végre nálunk is kezd terjedni. Én a 12 kilós lányomat hordozom főleg háton, kendőben és mei tai-ban. Minket is ufónak néznek itt a városban, és nagyon érdekes megjegyzéseket tesznek, lesajnálnak egyesek. Már csak szórakozom rajta. Éljen a babahordozás!

Cicolány írta...

Nekünk is pont olyan óriási babakocsink volt az elején,mint nektek csak zöld színű.Nagyon nehéz volt közlekedni vele,hamar túl adtunk rajta!Most sportkocsink van,de tényleg a kendő a legideálisabb,habár én már lemaradtam róla!
A Marasten régen laktak rokonaink... :)

reka írta...

Köszi a hozzászólást Cicólány! Miért maradtatok le? Vagy már túl nagy a baba? Na, majd a következőnél :) A mei tai típusú hordozók is nagyon szimpatikusak, én at fogom a következő babámnál tesztelni :)

Cicolány írta...

Igen,majdnem 2 éves,nem lehet cipelni.De talán a következőnél...