2010. március 2., kedd

Pánkó recept

Annyian kérték, hogy nem szabadulok meg a pánkórecept leírásától. De csaódnotok kell, tudniillik a pánkónak NINCSEN receptje!

Azért megpróbálom leírni.

Fél kiló lisztből lehet egy 8tagú családnak. Most, hogy oviba is kellett vinni, hát fél kg lisztet nyomtam oda, de sztem még abból is sok lett.

Szóval: friss élesztőt ajánlok hozzá. Az életsztőn általában írja, hogy mennyi liszthez, szóval kiszámítod, h mennyi élesztő kell bele.
Egy csészécske langyos tejbe beteszed az élesztőt s egy kiskanál cukrot és meleg helyre teszed. (Télen úgy szoktam, hogy meggyújtok egy karikát az aragázon, nem teszem rá, Isten ments, hanem a szomszéd karikára teszem a csészét.)

Azt ott kell tartani min. 20 percet.

Utána:
lisztet egy tálba. Liszt közepére beletölteni az élesztős tejet. Aztán beleütni egy tojást. (Amikor 2 kg lisztből csináltam, akkor 2 tojást tettem bele, fél kg liszthez egyet... szóval semmi pánik.)
Egy csipetnyi sót.
Cukrot nem kell sokat, rájöttem, régebben többet tettem, de amióta pcos-re fény derült, azóta csak esetleg még egy kiskanállal s kész (egy van már a tejben).

Egy csöpp olajat is odazuttyintani.

Akkor lehet kezdeni összegyúrni, majd dagasztani.
Ha nem tudod, h hogy kell dagasztani, akkor gyúrjad míg összeáll a tészta (leválik a kezdről!) s utána még vagy 10 percet. A lényeg az lenne, hogy a tésztát minél több helyről és minél többször érje levegő. (Vannak ehhez spéci "műveletek", "mozdulatok", de ha ezt nem tudod, akkor csak gyúrjad, ne törődj vele. Nehéz elrontani.)

Aki sütött már kenyeret: kenyértésztánál keményebb legyen a végén.

Ja, ha túl kemény, akkor pöttyins bele langyos tejet vagy olajat.

Ha túl lágy, akkor lisztet, de jobb ha óvatos vagy s nem jutsz oda, hogy lisztet kelljen még beletenni. De ha mégis kell, mondom: nem tragédia.

Akkor letakarod egy tiszta konyharuhával és legalább egy órát keleszted, de lehet másfelet is, sőt, több idő múlva sem lesz kutya baja). Sztem az 1 óra az a legminimálisabb.

Aztán nekifogsz szépen átgyúrod a tésztát, ha kissé ragadós, akkor lisztet szórsz az asztalra (vagy lapítóra) és azon gyúrod, h pár szemet még szedjen fel.
Akkor szépen kinyújtod, (lisztet alája, h ne ragadjno le) ha nincsen tésztanyújtód, akkor egy tiszta sörösüveggel. (Nem röhögni, ezt intrikben s különféle albérletekben rögtönöztük, csudajól működik!)

Jó vékonyra kell nyújtani (nem mértem hány ml, de mondjuk 3 v 5 lehet).
Pohárral kivágni.
A karikákat ne rakd egymásra mert ha nem sütöd rögtön s még kel a tészta akkor összeragadnak.

Akkor olajat forrosítasz egy... naagy vaslábosban (Mamukának volt egy nagy vaslábosa, abban lett jó a pánkó!)... vagy naaagy teflonos serpenyőben (most ez az aktuális nálunk.
Legyen legalább 1 - 1,5 centi magas az olaj az edény alján. Amikor forro az olaj, akkor dobálod bele a kivágott "karikákat". Ajánlom, h egyszerre csak egyet, hogy ha nem jól működik, akkor csak egy romoljon el.

Úgy kell kinéznie, hogy ahogy forró olajat ért, RÖGTÖN felpúposodjon.

Itt kell bűvészkedni, gyorsan kell vele dolgozni, mert gyorsan sülnek, gyorsan kell fordgatni és kiszedni.
Kiszedni egy szalvétával kibélelt tálba ajánlatos, olajat még elszívandó...

Amikor egyedül vagyok, akkor csak kiszaggatás után sütöm. Ha van segítség, akkor egyik szaggatja, másik süti.

A "szalagos" pánkó úgy lesz, hogy megsül fele, de annyira felpúposodik, hogy fele sem ér az olajba, így fele sem pirosodik meg. Amikor megfordítom, akkor a másik fele sem ér az olajba. Tehát kinézet: alul pirosra sült, felül pirosra sült, közepét olaj nem érte, ezért ott fehér.

A végén meghited porcukorral (kis szitából v szűrőből, h szép legyen!), de pcos-ok esetén ez a lépés kimaradhat. :)

No, sajnos fotók nem készültek, de ha még sütök, akkor úgy választok időpontot, h Tibi itthon legyen s fotoriportot készítünk belőle. :)

Úgy tűnhet, hogy ez egy összevissza-hasznavehtetlen leírás, de elrontani nemigen lehet, szóval tessék csak kipróbálni. :)

Jó étvágyat hozzá.

5 megjegyzés :

Szöki írta...

Andi is megpróbálta nálunk, de ezek inkább piskótatallérnak néznek ki, mint fánknak vagy pánkónak vagy minek... Na de azért finom :)

reka írta...

Szöki drága, ha legközelebb Hozzátok megyek, akkor sütök Nektek egy pánkót! Becsszó.

Jövő7végére nem merem megígérni, mert írtó sok dolgom lesz...

Kari és Évi írta...

Nekiveselkedtünk mi is, és az első "kőtes-tészta" akciónk kimondottan jól sült el :)

reka írta...

Kari, Évi!

Roppant örülök, h jól sikerült :D

Névtelen írta...

Sziia :) . En most keszitem a pankot .. volt egy kis bakim jol megdagasztotam es elfelejtetem a sot a vegere tettem bele remelem nem lesz baja :)